XX Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki

aktualnosc_PFNiS24_1200x800

Tegoroczny festiwal rozpocznie się 10 maja i potrwa do 19 maja. W sobotę, 18 maja, odbędzie się Rodzinny Piknik Naukowy na Stadionie Miejskim w Białymstoku. Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki to największe cykliczne wydarzenie popularyzujące naukę w Polsce północno-wschodniej. Jednym ze współorganizatorów wydarzenia jest po raz kolejny Epi-Centrum Nauki.

W ramach Rodzinnego Pikniku Naukowego w sobotę 18 maja na naszych stanowiskach zlokalizowanych w przestrzeni Stadionu Miejskiego zaprezentujemy m.in. następujące atrakcje:

• stanowisko doświadczeń z użyciem suchego lodu i ciekłego azotu,
  • wykonywanie prostych czynności w alko i narkogoglach – przedstawienie szkodliwego działania alkoholu i narkotyków na naszą sprawność psychoruchową,
  • doświadczenia z generatorem Van Der Graffa i lampą Tesli.

W pozostałe dni Festiwalu Epi-Centrum Nauki zorganizuje szereg warsztatów i pokazów z różnych dziedzin nauki. Szczegółowe informacje dotyczące każdego z nich znajdują się poniżej.

Warsztaty sensoryczne – tworzymy masy plastyczne

godz. 9:30-10:30 oraz 11:45-12:45

Masa plastyczna jest łatwa w przygotowaniu, o zróżnicowanych kolorach, fakturze i strukturze, potocznie zwana glutkiem. Takiego glutka można wykonać samodzielnie w domu, ale potrzebne są do tego specjalne materiały. Tworzenie glutków jest dobrą zabawą dla małych i większych dzieci. Uczestnicy będą mogli wykonać własnoręcznie masę plastyczną o różnych kolorach i fakturach, glutka ozdobionego brokatem, czy zmieszanego ze styropianowymi kulkami, gniotka z materiałów dostępnych w każdej kuchni oraz fantastyczną ciecz nienewtonowską, a także odstresowującego gniotka z balonika i kulek hydrożelowych. Będzie to okazja do poznania właściwości różnych materiałów i eksperymentowania z nimi.

Dla kogo?

Dla grup zorganizowanych składających się z maksymalnie 18 dzieci z przedszkoli i klas 1-3 szkół podstawowych.

Epi-Centrum Nauki, LABBAR

Warsztaty druku 3D – piszemy trójwymiarowo

godz. 9:00-11:00

Druk 3D jest innowacyjną technologią produkcji, która pozwala tworzyć przestrzenne, materialne obiekty, odwzorowując cyfrowe modele. Maszyna, która to wszystko wykonuje, nazywana jest drukarką 3D. Nanosi ona warstwy jedna po drugiej zgodnie z plikiem cyfrowym stanowiącym projekt wydruku.

W trakcie warsztatów uczestnikom przedstawimy obecne możliwości i zastosowania tej technologii oraz potencjał wykorzystania druku 3D w przyszłości. Następnie każde z dzieci zostanie wyposażone w długopis 3D, czyli prostsze urządzenie działające jednak na tej samej zasadzie. Każde dziecko będzie mogło stworzyć swój własny projekt, wykorzystując druk przestrzenny.

Dla kogo?

Dla grup zorganizowanych składających się z maksymalnie 25 dzieci z klas 1-8 szkół podstawowych.

Epi-Centrum Nauki, Wystawa Główna

Warsztaty kuchni molekularnej

16 maja 2024
godz. 10:30-12:00

Warsztaty kuchni molekularnej to propozycja dla dzieci i młodzieży w wieku 7-16 lat, które będą mogły spojrzeć na gotowanie i kuchnię okiem naukowca. Będzie to okazja do poznania praw i odkryć fizyki oraz chemii, które mają zastosowanie w kuchni eksperymentalnej. Będzie można odkryć sekret tworzenia wody sodowej w domu, dowiedzieć się czym są witaminy, dlaczego sztuczne barwniki mogą być szkodliwe dla zdrowia. Wytworzyć molekularne makarony, sprawdzić pH żywności, zobaczyć efektowne działanie ciekłego azotu na czekoladę i inne produkty.

Epi-Centrum Nauki, Wystawa Główna

Telefonicznie pod numerem 512-032-190 lub 501-623-872

Warsztaty mikroskopowe „Micro-science – zobacz i dotknij”

godz. 10:30-12:00

Mikroskop to urządzenie do obserwacji małych obiektów, zwykle niewidocznych gołym okiem lub przyjrzenia się szczegółowo detalom niewielkich rozmiarów. To okno do mikroświata. Mikroskopy wykorzystywanie są w wielu dziedzinach nauki i życia codziennego.

Zapraszamy do udziału w warsztatach mikroskopowych „Micro-science – zobacz i dotknij”. Sprawdźcie, co kryje się głębiej, w bardzo dużym powiększeniu, w skali mikro, jak wyglądają włoski pszczoły, rowki w płycie CD albo paznokieć. Zajrzyjcie tam, gdzie nie sięga gołe oko. Dowiedzcie się, jak obsługiwać mikroskop i odkryjcie to, co widać wyłącznie przez jego soczewki.

Epi-Centrum Nauki, Wystawa Główna, Laboratorium mikroskopowe

Telefonicznie pod numerem 512-032-190 lub 501-623-872

Elektryzujące warsztaty „Idź z prądem”

godz. 11:00-12:30

Chcesz zgłębić tajniki nauki i doświadczyć czegoś niezwykłego? Wprowadzimy Cię w niesamowity świat elektrochemii, który kryje się za codziennymi zjawiskami!

Warsztaty „Idź z prądem” to niezwykła okazja, by wziąć udział w eksperymentach i pokazach elektrochemicznych oraz elektrostatycznych. Ciekawostki o elektryczności, magnesach, falach elektromagnetycznych, bezpieczeństwie podczas burzy, fascynująca lampa Tesli, sprawdzenie poziomu elektrolitów w organizmie przy pomocy testu elektrochemicznego, elektryzujące doświadczenia w świecie nauki oraz świetna zabawa pełna iskier i błyskawic – wszystko to podczas unikatowego wydarzenia w Epi-Centrum Nauki.

Dla kogo?

Seniorzy 60+, grupy zorganizowane do 25 osób.

Epi-Centrum Nauki, Wystawa Główna, Strefa prądu